Dodatek elektryczny

Drukuj zawartość strony Dodatek elektryczny

Dodatek elektryczny

Warunki przyznania

Dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w przypadku gdy:

1) główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną, m.in. piec akumulacyjny, bojler elektryczny, pompa ciepła, grzejniki elektryczne, czy ogrzewanie podłogowe elektryczne,

2) źródło to zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków  CEEB, do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu - w przypadku nowych źródeł ogrzewania. 

Oba warunki muszą być spełnione łącznie.

Wysokość dodatku elektrycznego:

1000 zł. - dla gospodarstwa domowego

1500 zł. - w przypadku gdy zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w tym samym miejscu zamieszkania w 2021 r. wyniosło więcej niż 5 MWh.

Przez gospodarstwo domowe rozumie się:

1) osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo jednoosobowe),

2) osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku , wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).

W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek elektryczny przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek te jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy.

 Dodatek elektryczny nie przysługuje:

  • w przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji (np. instalacje fotowoltaiczne, instalacje wiatrowe,  o zainstalowanej mocy nie większej niż 50 kW ),
  • osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477 i 1692),
  • gospodarstwom domowym, objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku węglowego,
  • gospodarstwom domowym objętym pozytywnie rozpatrzonym wnioskiem o wypłatę dodatku dotyczącym niektórych źródeł ciepła np. drewno kawałkowe, pelet drzewny, kocioł olejowy, skroplony gaz LPG.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony formularz wniosku o dodatek elektryczny, który składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek. Osoba składająca wniosek o dodatek elektryczny jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym.
  2. Rozliczenie z przedsiębiorstwem energetycznym potwierdzające zużycie energii elektrycznej w 2021 r. przekraczające 5MWh, w przypadku niższego zużycia energii ostatnia faktura za energię elektryczną.
  3. Dowód osobisty lub inny dokument tożsamości do wglądu. 
    W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. W pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości musi być okazywany przy składaniu wniosku.

W przypadku składania kserokopii dokumentów należy przedłożyć ich oryginały do wglądu.

Terminy i sposób załatwiania

Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w terminie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 1 lutego 2023 r.

Wnioski o wypłatę dodatku elektrycznego złożone po dniu 1 lutego 2023 r. pozostawia się bez rozpoznania.

Dodatek elektryczny wypłaca się w terminie do dnia 31 marca 2023 r.

Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy, osoba upoważniona przez prezydenta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu danego gospodarstwa domowego zgodnie z art. 27 ust. 3 odpowiednio kpt 1 i 2.

Wywiad środowiskowy przeprowadza się w miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, lub uniemożliwienie jego przeprowadzenia, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku elektrycznego.

Przyznanie dodatku elektrycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

Odmowa przyznania dodatku elektrycznego, uchylenie oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku elektrycznego wymagają wydania decyzji administracyjnej.

Informacja o przyznaniu dodatku elektrycznego przesyłana jest na wskazany adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego, odbierając ten wniosek od wnioskodawcy informujemy o możliwości osobistego odbioru informacji. Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku elektrycznego nie wstrzymuje wypłat tego dodatku. 

Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

Sposób dostarczenia dokumentów

Wymagane dokumenty należy:

1. Złożyć w Dziale Czynszów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej, ulica Filarowa 50, pokój I piętro, w godzinach od 730 do 1515; lub

2. Złożyć w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej, ulica Karola Miarki 11, w godzinach od 730 do 1525 na dzienniku podawczym w pawilonie A; lub

3. Przesłać pocztą tradycyjną na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej, ulica Karola Miarki 11, 43-300 Bielsko-Biała; lub

4. Złożyć za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/skargi-wnioski-zapytania-do-urzedu/MOPS_Bielsko_Biala (wypełniony wniosek należy załączyć do wiadomości);

5. Złożyć wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego przy użyciu publicznej aplikacji mobilnej.

Dokumenty można także złożyć w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej, Plac Ratuszowy 6.

Informacja telefoniczna pod numerem: 33/506 6821 (Dział Czynszów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej, ulicy Filarowa 50)

 

 

 Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 269).
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej  z dnia 13 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2023 poz. 269).
  •  Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2443).

 Tryb odwoławczy

  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej. Odwołanie należy złożyć bezpośrednio w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ulica Karola Miarki 11 w godzinach jego pracy, lub drogą pocztową.
  1. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej.
  2. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

 

Informacje własne urzędu

Dział Czynszów Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej mieści się w Bielsku-Białej przy ulica Filarowej 50

Godziny urzędowania od poniedziałku do piątku w godz. 7:30 do 15:30

Informację można uzyskać pod numerami telefonów:

-  przyjęcia wniosków (33) 50 66 821

- kierownik Maria Wierońska: (33) 50 66 805

lub drogą e-mail:czynsze@mops.bielsko.pl

 Ze względu na ochronę danych osobowych telefonicznie udzielane są wyłącznie informacje ogólne.

 

 

 

Lista plików


Metryczka

Wytworzone: 2022-10-26 12:39:07
Przez: Maria Wierońska
Zatwierdzone: 2022-10-26 12:39:07
Przez: Maria Wierońska
Ostatnia modyfikacja: 2023-02-20 08:45:51
Przez: Maria Wierońska
Wyświetlenia: 1986
Podmiot udostępniający informację: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. K.Miarki 11.