Program: Korpus Wsparcia Seniora na rok 2022

Drukuj zawartość strony Program: Korpus Wsparcia Seniora na rok 2022

 

Z lewej strony flaga Polski biało-czerwona, z prawej strony Godło Polski – wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie na czerwonym tle.

 

USŁUGI WSPARCIA NA RZECZ SENIORÓW W WIEKU 65 LAT I WIĘCEJ ZAMIESZKUJĄCY NA TERENIE MIASTA BIELSKO-BIAŁA W RAMACH PROGRAMU „KORPUS WSPARCIA SENIORÓW” NA ROK 2022

Gmina Bielsko-Biała – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej przystąpiła do realizacji Programu „Korpus Wsparcia Seniorów na rok 2022” na podstawie UCHWAŁY NUMER XLV/1049/2022 RADY MIEJSKIEJ W BIELSKU-BIAŁEJ z dnia 19 maja 2022 roku w sprawie uchwalenia programu osłonowego „Korpus Wsparcia Seniorów w Bielsku-Białej na rok 2022”.

Program „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 jest elementem polityki społecznej państwa w zakresie wsparcia działań na rzecz seniorów niesamodzielnych ze względu na wiek oraz stan zdrowia, finansowany z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w artykule 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 roku. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dziennik  Ustaw pozycja 568, z późniejszymi zmianami).

WARTOŚĆ FINANSOWANIA: 420 084,00 złotych

ADRESACI:

Program jest skierowany do osób starszych w wieku 65 lat i więcej, zamieszkujących na terenie miasta Bielsko-Biała, które mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzących samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkających z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

CEL:

Program ma na celu zapewnienie usługi wsparcia oraz poprawę poczucia bezpieczeństwa i możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych w wieku 65 lat i więcej.

ZAKRES:

Usługa wsparcia, świadczona w ramach programu będzie obejmować swoim zakresem wsparcie społeczne, wsparcie psychologiczne, ułatwienie dostępności do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz wsparcie w czynnościach dnia codziennego.

Program wykorzystuje również pojawiające się wciąż nowe technologie, w tym między innymi dostęp do nowych narzędzi wspomagających opiekę nad seniorami to jest tak zwanych „opasek bezpieczeństwa”.

REALIZACJA:

Realizacja programu obejmuje swoim zakresem dwa moduły:

Moduł I, angażujący do jego realizacji wolontariuszy świadczących codzienną pomoc osobom potrzebującym wsparcia.

Moduł II, mający na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tak zwanej „opieki na odległość”.

 

MODUŁ I

  1. Wsparcie społeczne:

- uruchomienie wolontariatu w zakresie wspólnego spędzania czasu z seniorami, w szczególności samotnie zamieszkującymi (na przykład spacery, rozmowy, wspólne sporządzanie posiłków, zakupów, pomoc seniorom przebywającym na kwarantannie i tym podobne).

  1. Ułatwienie dostępności do podstawowej oraz specjalistycznej opieki zdrowotnej poprzez:

- wsparcie/pomoc w umawianiu wizyt lekarskich w miejscu zamieszkania seniora lub pomoc w dowiezieniu seniora na wizytę lekarską, w tym również asystowanie podczas wizyty,

- pomoc w zorganizowaniu transportu na szczepienia,

- pomoc w załatwieniu prostych spraw urzędowych, w zależności od możliwości osoby udzielającej wsparcia, i w razie konieczności – gdy obecność seniora jest niezbędna do załatwienia sprawy – pomoc w dowiezieniu seniora do urzędu.

  1. Wsparcie psychologiczne:

- informowanie o dostępie do ogólnopolskich „telefonów zaufania” dla seniorów,

- w przypadku stwierdzenia zaistnienia potrzeby objęcia wsparciem z zakresu pomocy społecznej, np. w postaci specjalistycznego poradnictwa – w szczególności psychologicznego czy specjalistycznych usług opiekuńczych – osoba udzielająca wsparcia pomaga seniorowi dokonać czynności umożliwiających otrzymanie niezbędnego wsparcia, w szczególności za zgodą seniora powiadamia ośrodek pomocy społecznej/centrum usług społecznych.

  1. Wsparcie w czynnościach dnia codziennego:

- pomoc/towarzyszenie na spacerze, w wyprowadzeniu psa i tym podobne,

- pomoc w sprawach związanych z utrzymaniem porządku w domu, w tym zapewnienie pomocy w miarę możliwości i zakresu wiedzy wolontariusza,

- pomoc w dostarczeniu produktów żywnościowych, na przykład z Polskiego Czerwonego Krzyża, Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej czy Caritas,

- dostarczanie seniorom zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze oraz środki higieny osobistej (koszt zakupionych produktów pokrywa senior),

- zakup oraz dostarczanie ciepłych posiłków (koszty zakupu posiłku pokrywa senior), o ile usługa tego rodzaju nie jest już finansowana z innych źródeł,

- wsparcie seniorów objętych programem w formie okolicznościowych (świątecznych) paczek z artykułami żywnościowymi i higienicznymi,

- pomoc/towarzyszenie w zakresie załatwienia spraw urzędowych czy przy realizacji recept,

- pomoc świadczona przez osoby mieszkające w najbliższym sąsiedztwie seniora.

MODUŁ II

W ramach programu seniorom w wieku 65 lat i więcej zostanie zapewniony dostęp do tak zwanych „opasek bezpieczeństwa” wyposażonych w następujące funkcje:

- przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS,

- detektor upadku,

- czujnik zdjęcia opaski,

- lokalizator GPS,

- funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami,

- funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe (puls i saturacja).

Opaska bezpieczeństwa będzie połączona z usługą operatora pomocy – w przypadku trudnej sytuacji lub nagłego zagrożenia wciśnięcie guzika alarmowego, znajdującego się na opasce, umożliwia połączenie się ze stale gotową do interwencji centralą.

Po odebraniu zgłoszenia dyspozytor (ratownik medyczny, opiekun medyczny, pielęgniarka) podejmuje decyzję o sposobie udzielenia pomocy seniorowi. W zależności od sytuacji może on zapewnić wsparcie emocjonalne przez telefon, poprosić o interwencję kogoś z jego najbliższego otoczenia (rodzinę, sąsiadów, opiekunów), poprosić o interwencję pracownika ośrodka pomocy społecznej/centrum usług społecznych (np. pracownika socjalnego czy opiekunkę środowiskową) lub wezwać służby ratunkowe.

 

Program będzie realizowany w terminie od dnia 1 stycznia 2022 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku.

 

UDZIAŁ W PROGRAMIE „KORPUS WSPARCIA SENIORÓW NA ROK 2022” JEST BEZPŁATNY!

 

Szczegółowe informacje dot. zgłoszenia do Programu będą udzielane w Biurze Programu:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej/Miejskie Centrum Usług Społecznościowych, ulica Wzgórze 14, 43-300 Bielsko-Biała

oraz pod numerem telefonu:

MODUŁ I: 33 50 66 404, 500396960, 798260280

MODUŁ II: 33 50 66 400, 530920319, 534579227

w godzinach: 7.30 – 15.00

oraz przez ogólnopolską infolinię: 22 505 11 11

 

Lista plików


Metryczka

Wytworzone: 2022-06-20 08:44:58
Przez: Kinga Dudziak
Zatwierdzone: 2022-06-20 08:44:58
Przez: Kinga Dudziak
Ostatnia modyfikacja: 2022-07-21 10:36:50
Przez: Kinga Dudziak
Wyświetlenia: 2626
Podmiot udostępniający informację: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bielsku-Białej ul. K.Miarki 11.